op zoek naar de nieuwe iphone van de energietransitie
Van de 7,7 miljoen woningen in Nederland is circa 90% op het aardgas aangesloten. Dit maakt de CV ketel tot de iPhone van de verwarming in Nederland en veruit de meest verkochte installatie. Maar, er komen spannende tijden aan voor de CV ketel. De roep om aardgasvrij en verduurzaming klinkt steeds luider, wat slecht nieuws betekent voor de CV ketel branche. Dat slechte nieuws is echter nog geen werkelijkheid geworden.
Tot frustratie van Natuur & Milieu was de verkoop van CV ketels in 2017 hoger dan in de 5 jaren daarvoor. Maar liefst 425.000 stuks werden er verkocht om precies te zijn, met een zelfde soort verwachting voor 2018. Een oppervlakkige blik naar deze cijfers maakt je al snel sceptisch over de klimaatplannen en realisatie. Gaat het wel zo hard met dat aardgasvrij en hoeven we ons als CV ketel liefhebbers en installateurs dan toch geen zorgen te maken? Een deel heeft mogelijk te maken met de schrikreactie die ontstond over het luchtballonnetje: 'CV ketel verbod in 2021'. Je zag immers ook een toename in de verkoop van gloeilampen toen hier een verbod bediscussieert werd. Onzekerheid dwingt mensen voor veiligheid te kiezen. Dus kopen mensen toch even snel die CV ketel?
Neergang van de CV ketel
Hier is waar een diepere analyse van de klimaatplannen, trends en cijfers van pas komt. Met de wens tot 1,5 miljoen bestaande woningen van het aardgas af te halen voor 2030 en een verbod op aardgas in nieuwbouwwoningen (2018) lijkt de CV ketel het zwaar te gaan krijgen. In hetzelfde rapport van Natuur & Milieu komt namelijk naar voren dat de verkoop van CV ketels in bestaande woningen juist afneemt. De totale stijging van het aantal verkochte CV ketels is dus enkel en alleen te verklaren door de plaatsing van deze installaties in nieuwbouwwoningen. Met het verbod op aardgas bij nieuwbouw kunnen we een sterk dalende lijn verwachten de komende jaren.
de kolenhaard van de 21ste eeuw
De kolenindustrie ging bij de opkomst van aardgas strijdend ten onder. De 'Stichting Vaste Brandstoffen' begon al vanaf 1960 met hun slogan: 'gezellige mensen stoken kolen'. Check voor meer informatie dit artikel. Het krantenbericht hiernaast laat een grappige parallel zien met de nu genoemde stijging van CV ketel verkoop. Weliswaar klopte de informatie in 1960, maar geeft het niet het volledige plaatje. De quote die mijn gevoel hierbij goed weergeeft is: Er zijn leugens, vermomde leugens en statistiek. Een groot verschil is dat de installateurs lijken te beseffen dat hun best verkochte product de kolenhaard van de 21ste eeuw gaat worden. Feenstra geeft bijvoorbeeld op haar website toe dat de CV ketel op haar retour is en dat alternatieven zoals de elektrische CV ketel: ''Feenstra ziet het één-op-één vervangen van de gasgestookte cv-ketel door een elektrische cv-ketel niet als een serieuze oplossing voor de energietransitie.''
Waar de kolenlobby de Nokia van de energieoplossingen werd, lijken de installateurs van CV ketels slim stappen te zetten in innovatie. Hiermee verandert misschien het type product dat veel verkoopt, maar blijven de grote bedrijven relevante spelers op zoek naar die nieuwe iPhone van de energietransitie.
Comments